مقالات عمومی

مهم ترین دلایل اهمیت نصب درب ضد حریق در ساختمان

محل نصب درب ضد حریق

در ساختمان سازی های مسکونی و یا اداری  استفاده از مصالح ایمن مانند درب ضد حریق  بسیار ضروری است. نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان می تواند عاملی برای مقاومت در برابر آتش سوزی باشد. همچنین محل نصب درب حریق به صورت درست و اصولی آن به مهار آتش در یک اتاق یا بخشی از ساختمان کمک می نمایند. در این ادامه قصد داریم با بیان مشخصات درب ضد حریق، نحوه نصب درب ضد حریق و … شما را با دلایل مهم اهمیت بسیار نصب درب ضد حریق در ساختمان آشنا نماییم.

درب ضد حریق چیست؟

درب ضد حریق در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. این بخشی از سیستم حفاظت از حریق غیرفعال یک ساختمان اداری و کارخانه است. در هنگام آتش سوزی، این درها از افراد داخل ساختمان و همچنین مبلمان و تجهیزات اتاق های دیگر ساختمان محافظت می کنند. در ادامه با مقایسه مشخصات درب ضد حریق و درب معمولی به اهمیت این نوع درب ها پی خواهید برد.

تفاوت درب ضد حریق با درب های معمولی

اجزا و مشخصات درب های ضد حریق به گونه ای طراحی شده اند که در برابر گسترش آتش برای مدت زمان معینی (حداقل 90 دقیقه) مقاومت کنند. این درها به ساکنان ساختمان زمان لازم برای فرار را می دهند. این محصول می تواند از اسکلت فلزی یا مواد خاص ساخته شود. علاوه بر این، این طرح از درزگیرهای خاصی ساخته شده است که بر روی درب یا چارچوب در اعمال می شود. این مهر و موم ها هنگام گرم شدن متورم می شوند و از انتشار آتش و دود به کناره های در جلوگیری می کنند.

درب های ضد حریق معمولاً در ساختمان های تجاری مانند هتل ها و ادارات مورد استفاده قرار می گرفتند، اما سازمان های آتش نشانی استفاده از آنها را در تمام ساختمان ها از جمله منازل و ساختمان های مسکونی الزامی کرده اند. اکثر درب های ضد حریق به صورت داخلی نصب می شوند، اما برخی شرایط ممکن است نیاز به استفاده خارجی داشته باشد. به عنوان مثال می توان از این محصول در یک پاساژ سرپوشیده برای جلوگیری از گسترش آتش و نجات جان انسان ها استفاده کرد. حتی درهای معمولی و درب های ضد سرقت نیز نمی توانند به درستی از عبور دود و آتش جلوگیری کنند. اگرچه بسیاری از درب های معمولی به دلیل استفاده از چوب طبیعی در آنها در برابر آتش مقاوم هستند.

درب ضد حریق سفید با سبک ساده

مهم ترین استانداردهای درب ضد حریق

دلایل اهمیت استفاده از این نوع درب

درب ضد حریق برای اتاق های ساختمان های اداری یا مسکونی برای دستیابی به اهداف زیر استفاده می شود:

آتش را از جایی که شروع می کند نگه می دارد.

ساکنان و وسایل در اتاق های دیگر محافظت می شوند.

راه امن و مطمئنی برای فرار مردم وجود دارد.

دیوارها، سقف ها، ورودی ها و خروجی ها به گونه ای طراحی شده اند که در مدت زمان مشخصی در برابر آتش مقاومت کنند.

استفاده روزانه و نحوه نصب درب ضد حریق مانند هر درب دیگری است. اما از آنجایی که وقوع آتش سوزی قابل پیش بینی نیست، این محصول از جان مردم و بقیه ساختمان و ساختمان های مجاور محافظت می کند. امروزه با ساخت ساختمان های بلندمرتبه و افزایش استفاده از آنها برای کاربری های مسکونی یا تجاری و اداری، نیاز به درب ضد حریق بیش از پیش شده است.

انواع و مدل های مختلف درب

این محصولات انواع مختلفی از درب ضد حریق دارند، بنابراین گزینه های زیادی از جمله چوب، فلز، شیشه بادوام و درب ضد حریق وجود دارد. این محصولات معمولا به صورت یک بسته کامل به فروش می رسند که شامل قاب و سخت افزار است و در هنگام آتش سوزی درب را متوقف می کند. در حال حاضر چوب و شیشه های باکیفیت موجود در بازار به اندازه مدل های فولادی مقاوم نیستند. بنابراین نمونه های چوبی و شیشه های مرغوب در برابر آتش حدود 90 دقیقه و فولاد 240 دقیقه در برابر آتش مقاومت دارند.

نحوه نصب درب های ضد حریق برای محافظت از جان و مال افراد در برابر آتش به درستی نصب شده اند. نصب صحیح این درب ها برای عملکرد درب در مواقع آتش سوزی بسیار مهم است. الزامات قانونی برای تولیدکنندگان وجود دارد که ثابت کنند درب های آنها همان کاری را که می گویند انجام می دهند. در ایران این کار معمولا توسط سازمان آتش نشانی و شهرسازی انجام می شود.

 

خروج اضطراری

محل نصب درب های ضد حریق

محل نصب درب های ضد حریق باید عبارتند از:

  • بیمارستان ها
  • مراکز تجاری و تفریحی مانند سینما ها
  • استادیوم های ورزشی
  • ساختمان های اداری و مسکونی
  • خروج اضطراری در تمام ساختمان ها

اگر ساختمان دو طبقه است و دارای دری است که از پارکینگ به خانه منتهی می شود یا اگر خانه سه طبقه یا بیشتر باشد، هر دری که از طبقه بالا منتهی می شود باید درب ضد حریق باشد. شعله ها و گازهای داغ می توانند به راحتی در عرض چند ثانیه از شکاف های اطراف در عبور کنند. بنابراین برای اطمینان از ایمنی درب، درزگیرها باید به طور مرتب روغن کاری شوند و ساختار درب باید بررسی شود تا از وجود و عدم ساییدگی و آسیب دیدن آن اطمینان حاصل شود.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *