مقالات عمومی

مهم ترین استاندارد های درب ضد حریق _ بهاری درب تبریز

استاندارد های درب ضد حریق

همانطور که می دانید درب ضد حریق به عنوان عنصر مهم و بخشی از سیستم حفاظتی ساختمان ساخته می شود. عملکرد اصلی این درب جلوگیری و ایجاد تاخیر در پخش آتش سوزی می باشد. بنابراین برای داشتن عملکرد مناسب باید طبق استاندارد های معرفی شده برای درب ضد حریق تولید شود. ما در این مقاله علاوه بر معرفی و بررسی استاندارد های درب ضد حریق ، به مشخصات درب ضد حریق ، شرح اجزای درب ضد حریق و ابعاد درب ضد حریق نیز می پردازیم. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره در زمینه خرید درب ضد حریق استاندارد و اطلاع از قیمت درب ضد حریق با ما در مجموعه بهاری درب تبریز تماس حاصل فرمایید.

 استاندارد درب ضد حریق چیسـت؟

درب مقاوم در برابر آتش را درب ضد حریق می گویند. این درب از رسیدن آتش و حتی دود به اتاق های دیگر ساختمان جلوگیری کرد و زمان کافی برای اطفای حریق گذاشت. برای این کار باید استاندارد هایی در ساخت این درب ها رعایت شود. بطور کلی در ادامه برخی از استاندارد های مهمی را که باید هنگام خرید این محصولات رعایت کنید، بیان می کنیم.

این درب ها باید در برابر آتش و حرارت بسیار مقاوم باشند. (مقاومت در برابر آتش 60-240 دقیقه)

برای ساختمان های بالای 23 متر کلیه درب های ضد حریق به جز درهای اولیه چوبی باید دارای گواهینامه 90 دقیقه ای از آزمایشگاه های معتبر باشند.

آرامبخش داشته باشید

در صورت استفاده از درب های شیشه ای و یا اگر قسمتی از درب ضد حریق شیشه ای باشد، شیشه مورد استفاده باید از نوع استاندارد ضدحریق بوده و دارای گواهینامه 90 دقیقه ای از آزمایشگاه معتبر باشد.

در ساختار آن از هیچ قفلی استفاده نشده است.

جلوگیری از ورود دود از طریق خروجی ایمن مهم است، بنابراین دارای عایق دود هستند.

داشتن گواهی مقاومت در برابر آتش از آزمایشگاه های تایید شده و شناخته شده آتش نشانی

رنگ قابل تشخیصی دارد و از دیگر درهای نصب شده در ساختمان متمایز است.

ورق استفاده شده از نوع روغنی با ضخامت 2 میلی متر برای فریم و 1.25 میلی متر برای درب می باشد.

آینه یا سایر مواد بازتابنده ممکن است روی این درها نصب نشوند.

رنگ مورد استفاده برای چارچوب در و چهارچوب درب پودری و به صورت الکترواستاتیک پخته می شود.

پس از نصب این درها، نباید از پرده، آویز یا تزئینات دیگر برای پوشاندن سطح آنها استفاده کرد.

 

ابعاد درب ضد حریق

اندازه مناسب و ابعاد درب ضد حریق باید به درستی در نظر گرفته شود. ساخت ابعاد سفارشی درب ضد حریق فلزی با موافقت سازمان آتش نشانی امکان پذیر است. ابعاد درب ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی به شرح زیر است:

ابعاد از پشت به پشت قاب 210 × 110 سانتی متر ( 211 × 111 سانتی متر در داخل ساب فریم یا جعبه فلزی ) می باشد.

ابعاد قاب عقب 210 در 105 سانتی متر (ابعاد فریم: جلوی فریم یا ساب فریم 211 در 106 سانتی متر).

استاندارد درب ضد حریق

معرفی مهم ترین استاندارد درب ضد حریق

استاندارد های لازم برای درب های مقاوم در برابر حریق وجود دارد که به شرح زیر است:

معیار BHRC چیست؟

برای نصب درب های دودزا یا اجزای درب ضد حریق اضطراری در ساختمان های اداری یا مسکونی علاوه بر اخذ مجوز از سازمان آتش نشانی باید استاندارد BHRC را از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران دریافت کنند. نقش پژوهشگاه ساختمان و مسکن ایران در واقع تحقیق و بررسی تمامی مسائل مربوط به ساخت و ساز ادارات و یا ساختمان های کشور است. طبق استاندارد های BHRC، درب های ضد حریق قبل از نصب در ساختمان ها باید تست های فنی را پشت سر بگذارند.

استاندارد interek چیست؟

از آنجایی که درب های ضد حریق و سیستم های اضطراری قابل واردات به بازار هستند، شرکت های سازنده این درب ها باید مجوزها و گواهی های مناسب را برای فروش محصولات و محصولات ایمن به مشتریان خود داشته باشند. یکی از گواهینامه ها در زمینه درب خروج اضطراری وارداتی و مشخصات درب ضد حریق سطح اینترتک می باشد. بنابراین اگر شرکت های نصب کننده این نوع درب ها این مجوز را داشته باشند، مشتریان به راحتی می توانند محصولات خود را انتخاب و خریداری کنند.

استاندارد FM چیست؟

رتبه بندی FM مربوط به شرکت های آمریکایی است که مطالبات بیمه دفاعی را پرداخت می کنند و خسارت آتش سوزی و آتش سوزی را رسیدگی می کنند. استاندارد FM عمدتاً فقط برای املاک بیمه شده با خطر بالا استفاده می شود. اگر محصولات و کالاهای ایمن دارای استانداردهای FM باشند، مشتریان و مصرف کنندگان این محصولات و کالاها می توانند به راحتی آنها را انتخاب و خریداری کنند.

NFPA چیست؟

استاندارد NFPA در واقع یک استاندارد اعلام حریق و اعلام حریق می باشد که مجموعه ای از قوانین و مقررات مربوط به حفاظت از بازشوها در دیوارها، کف و سقف ساختمان در برابر انتشار آتش و دود در داخل و خارج ساختمان می باشد. در واقع این استاندارد بیشتر بر نحوه کارکرد سیستم اطفاء حریق گازی fm200، نصب و طراحی و خدمات پس از نصب تمرکز دارد.راستاندارد NFPA الزامات و الزامات سیستم های اطفاء حریق را بطور مستقیم و جامع پوشش می دهد.

استاندارد UL چیست؟

استانداردهای UL برای ارزیابی محصولات ضدحریق از جمله کرکره های ضدحریق، لوازم ضدحریق و درب های ضدحریق در نظر گرفته شده است.

استاندارد UL مربوط به بررسی و ارزیابی مشخصات فنی درب ضد حریق می باشد و برای دریافت مجوز نصب آتش نشانی طبق استاندارد UL یک درب خروج اضطراری باید دارای موارد زیر باشد:

ورق های فولادی یا مواد فولادی گالوانیزه

مهره های الکترواستاتیک

در دسترس بودن نوار مقاوم در برابر دود و مقاوم در برابر آتش

یک قلاب نرم بسازید که به راحتی افراد را از خانه خارج کنید

درب های قابل تنظیم با دستگیره های ضد وحشت

و موارد دیگر

قیمت درب ضد حریق در مشهد

الزامات درب ضد حریق

مشخصات درب ضد حریق با توجه به ساختمان مورد نظر باید دارای استاندارد های زیر باشد:

استاندارد BHRC (طبق این استاندارد باید تست های فنی روی درب ضد حریق انجام شود تا بتوان آن را نصب کرد).

استاندارد اینترتک (گواهی در زمینه درب های وارداتی. درب های وارداتی باید استاندارد اینترتک باشد.)

نرخ FM (نرخ FM در واقع برای دارایی های بیمه شده با ریسک بالا اعمال می شود.)

استاندارد NFPA (استاندارد NFPA بیشتر بر نحوه استفاده از سیستم آتش نشانی گازی fm200، نصب و طراحی درب و خدمات پس از نصب تمرکز دارد.)

استاندارد UL (مربوط به بررسی و ارزیابی مشخصات در حفاظت در برابر آتش)

بر اساس این اصول و ضوابط عمومی سازمان آتش نشانی، در صورتی که اجزای درب ضد حریق توسط شرکت ها و تولیدکنندگان مطابق با الزامات اعلام شده توسط این سازمان ساخته و ساخته شود، مجوز و تاییدیه نصب درب ضد حریق و درب ضد حریق در پله صادر می شود. اصول و مقررات سازمان حفاظت حریق درب ضد حریق تنها به مدت یک سال پس از انتشار رسمی سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه درب ضد حریق و روش های آزمایش آنها معتبر خواهد بود. پس از پایان این تاریخ، شرکت های تجاری و صنعتی باید خدمات خود را مطابق با استانداردهای ملی ایران به مشتریان ارائه دهند.

سخن نهایی

با توجه به اهمیت و ضرورت اجزای درب ضد حریق و نصب درب ضد حریق در هنگام حوادث ناگهانی مانند آتش سوزی، لذا این نوع درب باید دارای مجوز و تاییدیه نصب درب ضد حریق باشد. بر این اساس در این مقاله سعی کردیم استانداردهای لازم برای درب ضد حریق را معرفی کرده و شما را با این استانداردها آشنا کنیم. اگر قصد انتخاب و خرید درب های ضد حریق را دارید، مراقب گواهی اصالت این درب ها از سازمان آتش نشانی باشید. مجموعه بهاری درب یکی از معتبر ترین تولیدی ها در این زمینه می باشد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *