مقالات عمومی

بررسی انواع روکش درب ضد سرقت _ بهاری درب تبریز

روکش درب چیست؟ یکی از اصلی ترین عوامل زیبایی و مقاومت درب روکش آن است. روکش های درب طی فرایند ویژه ای در طراحی درب به کار می روند. روکش درب های ضد سرقت و درب های اتاقی امروزه با طراحی و تنوع رنگی بسیار در دسترس اند.

اما در کنار زیبایی کاربرد های دیگر روکش ها چیست و چرا توجه به نوع و کیفیت آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است؟

در این مقاله دلایل استفاده از روکش را بررسی و انواع و طرح های مختلف آن را معرفی می کنیم.

روکش درب از چوب بلوطروکش چوب فندق

دلایل و کاربرد های استفاده از روکش درب

  • محافظت درب در برابر رطوبت یکی از مهمترین دلایل استفاده از روکش ها است. اگر در مناطق مرطوب از روکش و رنگ مناسب استفاده نکنید، درب شما به سرعت خراب می شود.
  • محافظت درب در برابر نور خورشید نیز کاربرد دیگر روکش است. اگر درب شما در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارد، این روکش و همچنین رنگ مناسب است که می تواند از رنگ پریدگی درب شما جلوگیری کند.
  • جلوگیری از خط و خش درب دلیل دیگر استفاده از روکش ها است. هرچه روکش و رنگ استفاده شده بهتر باشد مقاومت درب در برابر خراشیدگی بیشتر می شود.
  • کاهش قیمت تمام شده محصول هم یکی از مهمترین دلایل استفاده از روکش است. روکش های طبیعی لایه نازکی از چوب درخت های گران قیمت هستند. حال فرض کنید که بخواهیم بطور گسترده از چوب یک درخت گران قیمت در ساخت درب استفاده کنیم. در این صورت هزینه تمام شده بسیار بالا می رود.
  •  در درب های فلزی نیز از روکش ها برای زیبایی و جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود.

انواع روکش های درب

در این بخش انواع روکش ها را وابسته به جنس آن ها معرفی می کنیم.

لمینت

روکش های لمینت بسیار به چوب طبیعی شبیه هستند و مقاومت بالایی در برابر اشعه های مضر خورشید ( UV ) دارند.

پرینت

روکش پرینت در واقع مدلی چاپ بر روی چوب ام دی اف است.

گردو طبیعی

روکش گردو طبیعی یکی از با کیفیت ترین روکش های موجود است که به سادگی در ظاهر آن می توان رگه های چوب را مشاهده کرد.

روکش گردو آمریکایی

هایگلاس

روکش هایگلاس مقاومت و ماندگاری بالایی دارد و به عبارتی یکی از زیر مجموعه های مدل های روکش پی وی سی بشمار می آید.

چوب راش طبیعی

روکش راش طبیعی از پرطرفدارترین روکش ها در کشور ماست که برای تولید آن از چوب درخت راش استفاده می کنند.

پی وی سی وکیوم

روکش پی وی سی وکیوم با اینکه قیمت پایین تری نسبت به سایر روکش ها دارد ولی به دلیل کیفیت پایین مورد توجه مصرف کنندگان نمی باشد.

انواع طرح های روکش ها

در بالا ۶ جنس متفاوت روکش درب ضد سرقت را نام برده و بررسی کردیم. در این بخش می خواهیم برای انتخاب بهتر شما، چند طرح روکش درب را معرفی کنیم.

روکش برجسته لوکس

در این مدل از ام دی اف با ضخامت ۸ میلی متر استفاده می شود. پس از نصب روکش و پیش از استفاده می بایست رنگ آمیزی نهایی روی درب انجام شود تا قابل استفاده گردد. رویه استفاده شده در این مدل معمولا چوب گردو و یا راش می باشد.

روکش برجسته اکونومی

در این مدل ابتدا ام دی اف را با رویه روکش می کنند و سپس به قطعات تعیین شده ای تقسیم کرده و با کمک دستگاهی به نام CNC نقوش برجسته روی آن اجرا می کنند. مانند حالت قبل پیش از استفاده، با رنگ پلی اورتان یا پلی استر درب را رنگ آمیزی می کنند. رویه ی مورد استفاده در این مدل نیز راش یا گردو است.

روکش سی ان سی

همانطور که از اسم این مدل بر می آید، برای ساخت آن از روکش ام دی اف ۸ میلی متری برای برجسته سازی و ایجاد طرح روی درب با کمک دستگاه CNC استفاده می شود. در این مدل نیز از روکش گردو و راش استفاده می کنند و یکی از مناسب ترین مدل ها برای درب داخلی ساختمان ها می باشد.

روکش ملامین

در این مدل، طراحی از ام دی اف هایی با ضخامت ۵ تا ۸ میلی متری استفاده شده که روی آن ورق نازک ملامین پرس شده است. مقاومت بسیار بالای این روکش در برابر اجسام نوک تیز علت محبوبیت آن است.

روکش درب های ضد سرقت

همانطور که مطالعه فرمودید برای طراحی درب های ضد سرقت معمولا از روکش گردو و راش طبیعی استفاده می شود که البته با توجه به سلیقه مشتری امکان تغییر روکش نیز وجود دارد. علاوه بر کیفیت بالای این دو مدل روکش، عنصر تازگی و طبیعی بودن (استفاده از چوب طبیعی برای تولید آن ها) یکی از علل محبوبیت این دو مدل می باشد.

در پروسه ساخت این روکش ها از تکنولوژی مدرن ABC استفاده شده که خود موجب تمایز آن ها با روکش های درب معمولی می شود.

در هنگام انتخاب رنگ روکش درب های ضد سرقت می بایست به ترکیب رنگی، نور و نوع ساختمان نیز توجه داشت. برای مثال در صورتی که فضای ساختمان کم نور باشد، رنگ های استفاده شده تیره تر دیده می شوند. به منظور انتخاب بهتر و اطلاع از اصول ترکیب رنگ ها، میتوانید مقاله راهنمای انتخاب رنگ درب را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

اگر می خواهید یک درب با عمر و کیفیت بالا تهیه کنید حتما به نوع روکش آن توجه کنید. روکش هایی نیز وجود دارد که استقامت بسیار بالایی داشته باشند اما از زیبایی کمتری برخوردار باشند. بنابر این توجه به زیبایی در کنار کیفیت بسیار با اهمیت است. روکش چوب های طبیعی هم از زیبایی بالایی برخوردار هستند و هم از مقاومت بالا.

در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با مشاوران بهاری درب تماس بگیرید و یا در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *